Tuesday, July 3, 2012

၀ိပသနာဉာဏ္ (၁၀)ပါး

၀ိပသနာဉာဏ္ (၁၀)ပါး
၀ိပသနာဉာဏ္ကား (၁၀)ပါးရွိသည္၊ ယင္းတုိ႔မွာ -
(၁) သမၼသနဉာဏ္
(၂) ဥဒယဗၺယဉာဏ္
(၃) ဘဂၤဉာဏ္
(၄) ဘယဉာဏ္
(၅) အာဒီန၀ဉာဏ္
(၆) နိဗၺိဒါဉာဏ္
(၇) မုစၥိတုကမ်တာဉာဏ္
(၈) ပဋိသခၤါဉာဏ္
(၉) သခၤါရုေပကၡာဉာဏ္
(၁၀) အႏုေလာမဉာဏ္ တုိ႔ျဖစ္သည္။

(၁) သမၼသနဉာဏ္
ထုိတြင္ ရုပ္နာမ္တရားတို႔ကို အနိစၥ(မျမဲ)၊ ဒုကၡ(ဆင္းရဲ)၊ အနတၱ(အတၱမဟုတ္)ဟု ဆင္ျခင္သံုးသပ္တတ္ေသာ ဉာဏ္ကို သမၼသနဉာဏ္ဟု ေခၚသည္၊ ဤဉာဏ္ျဖစ္ေပၚမွ ရုပ္နာမ္တရား တုိ႔ကို အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱလကၡဏာသုိ႔(လကၡဏာယာဥ္ သံုးပါးသို႔) တင္၍ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ႏုိင္သည္။
ဤသမၼသနဉာဏ္ျဖင့္ သံုးသပ္နည္းသည္ (၄)မ်ိဳးရွိ၏၊ ယင္းတုိ႔မွာ -

(က) ကလာပသမၼသနနည္း
ရုပ္နာမ္ဓမၼတုိ႔ကို အတိတ္ဘ၀ကရုပ္နာမ္၊ အနာဂတ္ဘ၀၌ ျဖစ္မည့္ ရုပ္နာမ္ ပစၥဳပၸန္ရုပ္နာမ္ အစရွိသည္ျဖင့္ မခြဲျခားဘဲ ရုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာတုိ႔ကို အေပါင္းအစုအားျဖင့္ သံုးသပ္ေသာ နည္းျဖစ္သည္။ သံုးသပ္ပံုမွာ - “ရုပ္ဟူသမွ် ကုန္ခန္းပ်က္စီးျခင္းသေဘာရွိေသာေၾကာင့္ မျမဲပါတကား၊ မျမဲေသာေၾကာင့္ ဆင္းရဲလွပါတကား၊ ဆင္းရဲေသာေၾကာင့္ မိမိအလုိသို႔မလုိက္ အစိုးမရ အႏွစ္သာရလည္း မရွိပါတကား” ဟုျဖစ္ေလသည္။ ဤနည္းတူ က်န္ခႏၶာေလးပါးကိုလည္း သံုးသပ္ရမည္။

(ခ) အဒၶါသမၼသနနည္း
အတိတ္ဘ၀က ရုပ္နာမ္ခႏၶာ၊ အနာဂတ္ဘ၀ ရုပ္နာမ္ခႏၶာ စသည္ျဖင့္ ဘ၀ကာလခြဲျခား၍ သံုးသပ္ေသာ နည္းျဖစ္သည္။ သံုးသပ္ပံုမွာ - “အတိတ္ဘ၀က ရုပ္ခႏၶာသည္ အတိတ္ဘ၀၌ပင္ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ခဲ့၏၊ ဤပစၥဳပၸန္ဘ၀သို႔ ေရာက္မလာ၊ ထုိသို႔ ကုန္ခန္းပ်က္စီးျခင္းသေဘာရွိေသာေၾကာင့္ မျမဲပါတကား၊ မျမဲေသာေၾကာင့္ ဆင္းရဲလွပါတကား၊ ဆင္းရဲေသာေၾကာင့္ မိမိအလိုသို႔မလုိက္ အစိုးမရ အႏွစ္သာရလည္း မရွိပါတကား” စသည္ျဖင့္ ရုပ္နာမ္အစဥ္အမ်ိဳးမ်ိဳးခြဲျခား၍ သံုးသပ္ရမည္။

(ဂ) သႏၱတိသမၼသနနည္း
ဘ၀တစ္ခုတည္း၌ပင္ အေအးရုပ္စဥ္ အပူရုပ္စဥ္ စသည္ျဖင့္ ရုပ္စဥ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးခြဲျခား၍ သံုးသပ္ေသာ နည္းျဖစ္သည္၊ သံုးသပ္ပံုမွာ - “အပူရုပ္အစဥ္သည္ အေအးရုပ္အစဥ္သို႔ မေရာက္ဘဲ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္၏၊ ထုိသို႔ ကုန္ခန္းပ်က္စီးျခင္း သေဘာရွိေသာေၾကာင့္ မျမဲပါတကား၊ မျမဲေသာေၾကာင့္ ဆင္းရဲလွပါတကား၊ ဆငး္ရဲေသာေၾကာင့္ မိမိအလုိသို႔မလုိက္ အစိုးမရ အႏွစ္သာရလည္း မရွိပါတကား” စသည္ျဖင့္ ရုပ္နာမ္အစဥ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးခြဲျခား၍ သံုးသပ္ရမည္။

(ဃ) ခဏသမၼသနနည္း
အပူအေအးရုပ္အစဥ္တစ္ခုတည္းမွာပင္ ဥပါဒ္၊ ဌီ၊ ဘင္ဟူေသာ ခဏငယ္ သံုးခ်က္ျဖင့္ ခြဲျခား၍ သံုးသပ္ေသာ နည္းျဖစ္သည္၊ ဥပါဒ္၊ ဌီ၊ ဘင္ သံုးခ်က္ကို ခဏၾကီးတစ္ခ်က္ယူ၍ “အတိတ္ခဏ၌ျဖစ္ေသာ ရုပ္နာမ္သည္ ပစၥဳပန္ခဏသို႔ မေရာက္ဘဲ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္သြား၏၊ ထုိသို႔ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ ပ်က္စီျခင္းသေဘာရွိေသာေၾကာင့္ မျမဲပါတကား၊ မျမဲေသာေၾကာင့္ ဆင္းရဲလွပါတကား၊ ဆင္းရဲေသာေၾကာင့္ မိမိအလုိသို႔မလုိက္ အစိုးမရ အႏွစ္သာရလည္းမရွိပါတကား” စသည္ျဖင့္ သံုးသပ္ရမည္။

(၂) ဥဒယဗၺယဉာဏ္
ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔၏ ျဖစ္မူ ပ်က္မူကို သိျမင္ေသာ ဉာဏ္ကို ဥဒယဗၺယဉာဏ္ဟု ေခၚသည္၊ သမၼသနဉာဏ္ရင့္သန္၍ ဆက္လက္အားထုတ္သည့္အခါ ဤဉာဏ္ျဖစ္ေပၚလာသည္။

ျဖစ္မူ ပ်က္မူကို ဆင္ျခင္ျခင္း
ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔သည္ မျဖစ္မီကပင္ ၾကိဳတင္၍ စုေဆာင္းထားရွိျပီးသည္မဟုတ္၊ ခ်ဳပ္ျပီးေနာက္ အျခားအရပ္တပါးသို႔ သြားေရာက္လ်က္ စုပံုေနသည္မဟုတ္၊ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔သည္ အေၾကာင္းတရားေၾကာင့္ ရုတ္ကနဲျဖစ္ေပၚလာျပီး ဖ်တ္ကနဲခ်ဳပ္ေပ်ာက္သြားၾက၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ေလသမွ်ရုပ္နာမ္သခၤါရ၌ အေဟာင္းမရွိ၊ အသစ္ခ်ည္းသာျဖစ္ၾကေလ၏ ဟု ဆင္ျခင္ျပီးေနာက္ “အ၀ိဇၨာရွိျခင္းေၾကာင့္ ရုပ္နာမ္သခၤါရျဖစ္ရသည္၊ အ၀ိဇၨာအၾကြင္းမဲ့ခ်ဳပ္လွ်င္ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔ ျဖစ္ၾကေတာ့မည္မဟုတ္” စသည္ျဖင့္ ရူမွတ္ဆင္ျခင္သည့္အခါ ရုပ္နာမ္တုိ႔၏ ျဖစ္မူ ပ်က္မူ သေဘာလကၡဏာသည္ လြန္စြာ ထင္ျမင္လာမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ထုိ႔ေနာက္ ေရကို တုတ္ျဖင့္ေရးျခစ္ေသာအခါ ေရွ႕ကျခစ္၊ ေနာက္က ပ်က္သကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ မုိးရြာသြန္းေသာအခါ ေရအုိင္ထဲတြင္ ပူေပါင္း(ေရပြက္)ကေလးမ်ားျဖစ္ျပီး ခ်က္ခ်င္း ေပ်ာက္ပ်က္သြားသကဲ့သို႔ လည္းေကာင္း ရုပ္နာမ္တရားတို႔သည္ ခုျဖစ္ ခုေပ်ာက္ပ်က္သြားသကဲ့သို႔ လည္းေကာင္း ရုပ္နာမ္တရားတို႔သည္ ခုျဖစ္ ခုပ်က္ပါတကားဟု ရူျမင္ေသာအခါ ဥဒယဗၺယဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚလာေလသည္။

(၃) ဘဂၤဉာဏ္
ရုပ္နာမ္တရားတို႔၏ ျဖစ္မူကို မျမင္ေတာ့ဘဲ ပ်က္မူကိုသာ ရူျမင္ေသာဉာဏ္ကို ဘဂၤဉာဏ္ဟုေခၚသည္၊ ရုပ္နာမ္တရားတုိ႔၏ အျဖစ္အပ်က္ႏွစ္မ်ိဳးလံုးကို ဥဒယဗၺယဉာဏ္ျဖင့္ ရူမွတ္ဖန္မ်ားလာေသာအခါ ျဖစ္မူ ပ်က္မူတုိ႔သည္ လ်င္ျမန္လြန္းလွသျဖင့္ ျဖစ္မူကို မရူမိေတာ့ဘဲ ပ်က္မူကိုသာ ရူျမင္ေနေလေတာ့သည္၊ ဥပမာ - မုိးရြာသြန္းေနစဥ္ ေရအုိင္ထဲ၌ ပူေပါင္း(ေရပြက္) ကေလးမ်ားကို ၾကည့္ရူေသာအခါ ျဖစ္သည္ႏွင့္ မေရွးမေႏွာင္းမွာပင္ ေပ်ာက္ပ်က္သြားသျဖင့္ အျဖစ္ကို မျမင္ရေတာ့ဘဲ အပ်က္ကိုခ်ည္း ျမင္ရသကဲ့သို႔ ျဖစ္သည္။

(၄) ဘယဉာဏ္
ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔ကို ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာ ေဘးအျဖစ္ ရူျမင္တတ္ေသာ ဉာဏ္ကို ဘယဉာဏ္ဟုေခၚသည္၊ ေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႔တတ္သူသည္ ျခေသၤ့ သစ္က်ား သားရဲတိရစၦာန္ ေပါမ်ားေသာ ေတာေတာင္အရပ္ေဒသကို ျမင္ေတြ႕ရေသာအခါ ဤအရပ္ကား ေၾကာက္စရာ အရပ္ေဒသတည္းဟု မွတ္ယူ၏။ ထုိ႔အတူ ရုပ္နာမ္တရားတုိ႔၏ ပ်က္ျပီးရင္း ပ်က္ေနသည္ကို ဘဂၤဉာဏ္ျဖင့္ ရူျမင္ျပီးသည့္အတြက္ ဤရုပ္နာမ္တရားတို႔သည္ ေရွးေရွးဘ၀မ်ားစြာ၌လည္း ပ်က္ခဲ့ေပါင္းမ်ားလွျပီ၊ ယခုဘ၀၌လည္း ပ်က္ျပီးရင္းပ်က္၊ ေနာင္အနာဂတ္ဘ၀၌လည္း ဧကန္မုခ် ပ်က္ရလိမ့္ဦးမည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤရုပ္နာမ္ တုိ႔သည္ ေၾကာက္စရာတုိ႔ပါတကားဟု ဉာဏ္၌ ထင္ျမင္လာသည္၊ ဤသည္ကိုပင္ ဘယဉာဏ္ျဖစ္ေပၚသည္ဟု ဆိုသည္။

(၅) အာဒီန၀ဉာဏ္ (၆) နိဗၺိဒါဉာဏ္ (၇) မုစၥိတုကမ်တာဉာဏ္
ဘယဉာဏ္ျဖင့္ ရုပ္နာမ္တုိ႔ကို ေၾကာက္မက္ဖြယ္ ေဘးၾကီးပါတကားဟု ရူျမင္ျပီးေနာက္ ထုိရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔အေပၚ သာယာႏွစ္သက္ဖြယ္အျဖစ္ မျမင္ေတာ့ဘဲ အျပစ္ျမင္ေသာ ဉာဏ္ကို အာဒီန၀ဉာဏ္ဟုေခၚသည္။

ထုိ႔ေနာက္ အျပစ္ျမင္ထားျပီးေသာ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔အေပၚ၌ ျငီးေငြ႕ဖြယ္အျဖစ္ ရူျမင္ေသာဉာဏ္ေပၚလာ၏၊ ထုိဉာဏ္ကို နိဗၺိဒါဉာဏ္ဟုေခၚ၏၊

ယင္းသို႔ ျငီးေငြ႕လာျပီးေနာက္ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔မွ လြတ္လုိေသာ ဉာဏ္ျဖစ္လာ၏၊ ထုိဉာဏ္ကို မုစၥိတုကမ်တာဉာဏ္ဟု ေခၚသည္။

ဘယဉာဏ္ျဖစ္ေပၚျပီးေနာက္ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔အေပၚ၌ အျပစ္ျမင္မူ(အာဒီန၀ဉာဏ္)၊ အျပစ္ျမင္လာလွ်င္ ထုိရုပ္နာမ္တုိ႔အေပၚ၌ ျငီးေငြ႕မူ(နိဗၺိဒါဉာဏ္)၊ ထိုသို႔ျငီးေငြ႕လာလွ်င္ ပိုက္ကြန္တြင္ မိေနေသာ ငါးသည္ ပိုက္ကြန္မွ လြတ္ေျမာက္လုိသကဲ့သို႔ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔မွ လြတ္ေျမာက္လုိမူ (မုစၥိတုကမ်တာဉာဏ္)တုိ႔ အဆင့္ဆင့္ ျဖစ္ေပၚလာမည္ျဖစ္သည္။

(၈) ပဋိသခၤါဉာဏ္
ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔အေပၚ၌ အနိစ၊ၥ ဒုကၡ၊ အနတၱ ဟု ထပ္မံ၍ ရူျမင္ သံုးသပ္ေသာ ဉာဏ္ကို ပဋိသၤခါဉာဏ္ဟု ေခၚသည္၊ ေရွ႕မုစၥိတုကမ်တာဉာဏ္ ျဖစ္ရုံမွ်ျဖင့္ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔မွ လြတ္ေျမာက္ေသးသည္ မဟုတ္၊ လြတ္ေျမာက္လုိရုံမွ်သာ ရွိေသး၏၊ ဤပဋိသခၤါဉာဏ္ျဖင့္ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔ကို အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ ဟု တစ္ဖန္ထပ္၍ ရူရေသးသည္။

(၉) သခၤါရုေပကၡာဉာဏ္
ပဋိသခၤါဉာဏ္ျဖင့္ ရုပ္နာမ္သခၤါရတရားတို႔ကို ထပ္မံရူျပီးေနာက္ ထုိရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔၌ လ်စ္လ်ဴရူနုိင္ေသာ ဉာဏ္ကို သခၤါရုေပကၡာဉာဏ္ဟုေခၚသည္၊ ဤ၌ လ်စ္လ်ဴရူျခင္းဆုိသည္မွာ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔ကို အာရုံမျပဳဘဲေနျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္၊ ထုိရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔အေပၚ၌ သာယာႏွစ္သက္ဖြယ္၊ ေၾကာက္ရြံ႕ဖြယ္ဟု မျမင္ေတာ့ဘဲ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ ဟုသာ ရူျမင္ဆင္ျခင္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။

(၁၀) အႏုေလာမဉာဏ္
သခၤါရုေပကၡာဉာဏ္ျဖင့္ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔အေပၚ၌ လ်စ္လ်ဴရူ၍ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱဟု ရူဆင္ျခင္ဖန္မ်ားလာေသာအခါ ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔မွ လြတ္ကင္းရာ နိဗၺာန္ကိုသာ စိတ္ညြတ္လ်က္ ရွာေဖြေနေတာ့၏။ ထုိသို႔ နိဗၺာန္ကို ရွာေဖြရင္း ရုပ္နာမ္သခၤါရတုိ႔ကို အာရုံျပဳေနရေသးသည္၊ နိဗၺာန္ကို မျမင္ေသးမွ် သခၤါရတုိ႔ကိုပင္ ဆက္လက္ အာရုံျပဳေနရသည္၊ နိဗၺာန္ကို ျမင္ကာနီးအခ်ိန္တြင္မူ ပရိကံ ဥပစာ အႏုလံုဟု အႏုေလာမဉာဏ္ေပၚလာသည္၊ ထုိ႔ေနာက္ နိဗၺာန္ကို အာရုံျပဳလ်က္ ေဂါၾတဘုစိတ္ျဖစ္ေပၚကာ မဂ္ဖုိလ္အထိ ဆုိက္ေရာက္ေလေတာ့သည္။
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။

0 comments:

Post a Comment