လူႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ လူတို႔ အသက္ကို လက္တေလာ ေသေၾက ပ်က္စီးေစတတ္ေသာ အဆိပ္မ်ား၊
တစ္ျဖည္းျဖည္း ေသေၾက ပ်က္စီး ေစတတ္ေသာ အဆိပ္ မ်ားႏွင့္ မူရင္း အားျဖင့္ အဆိပ္ မမည္ေပ။
သို႔ေသာ္ အဆိပ္ကဲ့ သို႔ပင္ ထပ္တူ အႏၱရာယ္ေပးတတ္ေသာ အဆိပ္မမည္ေသာ အဆိပ္မ်ား လြန္စြာ
ေပါမ်ား လွပါသည္။ ေန႔စဥ္ မွီ၀ဲစားေသာက္ေနေသာ အစာအာဟာရမွလည္း အဆိပ္ ျဖစ္ႏိုင္၏။
ဥပမာ။ ။ပေလာပီနံႏွင့္ ဥေဒါင္းသား၊ခိုသားႏွင့္ မုန္႔ညင္းဆီ၊ ေပအူႏွင့္၀က္သား၊ ခံသီးႏွင့္ဘဲဥ၊ ဖရီးသီးႏွင့္
ဘဲဥ၊ စိန္ႏွင့္ သံပုရာ စသည္အားျဖင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ အာာဟာရတို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
လက္တေလာ ေသေၾကပ်က္စီးေစတတ္ေသာ လူလုပ္ အဆိပ္မ်ားလည္း ရွိေသး၏။ ဥပမာ။ ။ ဇီ၀လက္နတ္မ်ား၊
ဓါတုလက္နတ္မ်ား၊ အဏုျမဴလက္နတ္မ်ား၊ ႏ်ဴကလီးယား လက္နတ္မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ ပတ္၀န္းက်င္
သဘာ၀မွျဖစ္ေသာ အဆိပ္မ်ားလည္း ရွိေသး၏။ ကာဗြန္ဒိုင္ေအာက္ဆိုက္ဓာတ္ေၾကာင့္အဆိပ္သင့္မႈမ်ား၊ အိုဇုန္းလႊာ ေပါက္ကြဲမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ခရမ္းလြန္ေရာင္ျခည္ အဆိပ္သင့္မႈမ်ား၊ အဏုျမဴ ဓါတ္ေပါင္းဖိုမွ
စိမ္းယိုေသာ အဆိပ္မ်ား၊ ပိုးသတ္ေဆးျဖန္းထားေသာ ဟင္းသီး ဟင္းရြက္မ်ားကိုစားေသာက္မိ၍ တစ္ျဖည္းျဖည္းျခင္း
အဆိပ္သင့္မႈမ်ား စသည္ျဖင့္ ပတ္၀န္းက်င္မွ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲေပၚေပါက္လာေသာတတ္ေသာ အဆိပ္မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။
အဆိပ္သည္ ပံုသ႑ာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ရွိေနတတ္ၾက၏။ ပါးစပ္မွ တစ္ဆင့္ လည္ေခ်ာင္း၊ အစာအိမ္သို႔ ေရာက္မွ အႏၱရာယ္
ရွိသည္ဟု ထင္မွတ္တတ္ၾက၏။ အမွန္မွာမူ ပတ္၀န္းက်င္အာရံုကို ခံစားႏိုင္ေသာ မ်က္စိ၊နား၊ ႏွာေခါင္း၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္ခႏၶာ
စေသာ ပသာဒရုပ္(၅)ပါးမွာပင္ အဆိပ္သည္ အလိုအေလွ်ာက္ ၀င္ေရာက္ႏိုင္သည္။ဤသည္တို႔မွာ ထင္ရွားသည့္ အဆိပ္မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။
အဆိပ္မမည္ေသာ အဆိပ္မ်ား။ ။
ဘုရားေဟာေဒသနာ ပိဋကတ္ စာေပတို႔တြင္ လာရွိသည့္ အဆိပ္ မမည္ေသာ္လည္း အဆိပ္ကဲ့သို႔ အႏၱရာယ္ေပးႏိုင္ေသာ
အဆိပ္မ်ားလည္း ရွိပါသည္။ လည္ေခ်ာင္းမွ တစ္ဆင့္ အစာအိမ္ေရာက္မွ အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေသာ အဆိပ္မ်ားမဟုတ္ၾကေပ။
ျမင္ရာ၊ ၾကားရာ၊ နံရာ၊ ရွဴရာ၊ ထိေတြ႔ရာ အာရံု(၅)ပါးတို႔မွျဖစ္လာႏိုင္ေသာ အဆိပ္မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။
သီဟိုဠ္ေခတ္ျဖစ္စဥ္မ်ားကို မွတ္တမ္းတင္ထားေသာ မဓုရရသ၀ါဟိနီက်မ္း၌ “ေျမြ၏ အဆိပ္ကိုသာ အဆိပ္ဟု
မဆိုအပ္။ မင္းဘ႑ာကိုလည္း အဆိပ္ဟု ဆိုအပ္၏။ ေျမြဆိပ္ကား အဆိပ္ သင့္သူ တစ္ေယာက္တည္း ကိုသာ
သတ္တတ္၏။ မင္းဘ႑ာကား အလံုးစံုေသာ အမ်ိဳး စဥ္ဆက္ ကိုသတ္တတ္၏။” ဟုျပဆို၏။ ထို႔ေၾကာင့္
ဤက်မ္းအဆိုအရ မင္းဘ႑ာကိုလည္း အဆိပ္ဟု မွတ္ယူရေပမည္။
(ဥတၱေရာရိယ၀တၳဳ၊ မဓုရရသ၀ါဟိနီက်မ္း။)
ေသရည္ အဆိပ္။ ။
စူဠနာရဒ ဇာတ္၌ ဖခင္ရေသ့သည္ သားငယ္ ရေသ့အား “အဆိပ္ကို မမွီ၀ဲႏွင့္။” ဟုဆံုးမ သားငယ္က
“အဘယ္အရာဟာ အဆိပ္ပါလဲ” ဟုေမးရာ “ခ်စ္သား၊ ေလာက၌ အရက္ကို သုရာ ဟုဆိုအပ္၏။ စိတ္ကို
ႏွစ္သက္ေစတတ္၏။ ေကာင္းေသာ အနံ႔လည္း ရွိ၏။ ရဲရင့္ေသာ အျဖစ္သို႔လည္းေရာက္ေစတတ္၏။ သေဘာက်
ႏွစ္သက္ေစတတ္္ေသာ ယင္ပ်ားအရသာႏွင့္တူ၏။ ထိုအရက္ကို ျမတ္ေသာအက်င့္ကိုက်င့္သူတို႔အတြက္ အဆိပ္ဟု
မွတ္အပ္၏။” ဟုေျပာဆို ဆံုးမခဲ့ပါသည္။ (ဇာတက၊ ၁၊ ၂၆၁၊ စူဠနာရဒဇာတ္။)
ဤဇာတ္ေတာ္အလိုအရ အရက္ကို အဆိပ္ဟု ဆိုလိုပါသည္။
ကာမဂုဏ္ အဆိပ္။ ။
ဘုရားရွင္ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌ သီးတင္းသံုးေတာ္မူစဥ္ သာသနာေတာ္ကို ျငီးေငြ႔ေနေသာ ရဟန္းတစ္ပါးကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေဟာေတာ္မူေသာ ဂု မၻီယဇာတ္၌ “လူတို႔တြင္ ကာမဂုဏ္ (၅)ပါးအေပါင္းသည္ အဆိပ္မည္၏။
ထိုကာမဂုဏ္ (၅)ပါးအေပါင္းဟူေသာ အဆိပ္သည္အာမိသလည္း မည္၏။ အေႏွာင္အဖြဲ႔လည္း မည္၏။ ခႏၶာကိုယ္
တည္းဟူေသာ လႈိဏ္၌ ကိန္းေအာင္းတည္ေနတတ္ေသာေသမင္းႏွင့္ တူ၏။” ဟု ေဟာေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
(ဇာတက၊ ၁၊ ၁၃၀၊ ဂု မၻီယဇာတ္။)
ဤဇာတ္ေတာ္အလို ကာမဂုဏ္ (၅)ပါးကို အဆိပ္ဟု ဆိုလိုပါသည္။
နီတိက်မ္းလာ အဆိပ္မ်ား။ ။
စာဏက်ဆရာၾကီး ေရးသားေသာ သကၠတနီတိက်မ္း၌ ျပဆိုေသာ အဆိပ္မ်ားမွာ……
၁။ ညဥ့္အခါ၌ လွည့္လည္သြားလာျခင္း။
၂။ ျပည့္ရွင္မင္းႏွင့္ ေပါင္းျခင္း။
၃။ သူတစ္ပါး သားမယားအေပၚ တပ္မက္ေသာသူ။
၄။ မကုစားဘဲထားေသာ အနာ။
(တနည္း)
၁။ အျပီးတိုင္ မသင္အပ္ေသာ ပညာ။
၂။ မေၾကညက္ေသာ အစာ။
၃။ ဆင္းရဲေသာသူတို႔အတြက္ ပြဲလမ္းသဘင္။
၄။ အသက္အရြယ္ၾကီးသူတို႔အတြက္ ငယ္ရြယ္ေသာ မိန္းမ။
တို႔သည္ အဆိပ္မည္၏ ဟုဆို၏။
ဤနီတိက်မ္းအဆိုအရ အဆိပ္(ဂ)မ်ိဳးဟု မွတ္ယူရပါမည္။
ရတနာ(၃)ပါး အဆိပ္။ ။
“ထက္ျမတ္၀ွန္ဆူ၊ အဆိပ္ဟူသည္ ၊ သင့္သူသာမွ်၊ ေသတတ္စြရွင့္။ သမဏ ျဗဟၼဏာ၊ အရိယာဟု၊ သံဃာ
ရဟန္း၊ က်င့္ခန္းျမတ္သူ၊ အဆိပ္မူကား၊ ရွင္လူနီးရင္း၊ ေဆြသင္းပင္းႏွင့္၊ မၾကြြင္းပ်က္စီး၊ ေလာင္သည့္မီးသို႔၊
ေသျပီးဆက္ဆက္၊ငရဲဆက္၏။” (မဃေဒ၀၊၄၇၃။)
ရတနာ(၃)ပါးႏွင့္ ရတနာ(၃)ပါးတို႔၏ ပစၥည္းတို႔သည္ အဆိပ္ မဟုတ္ေသာ အဆိပ္စာရင္းတြင္ တင္သင့္၏။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ရတနာ(၃)ပါးတို႔မွ သင့္ေရာက္ေသာ အဆိပ္သည္ ပစၥဳပၸန္တြင္ လက္တေလာ ေသေစ
တတ္သည္သာ မဟုတ္ေသး။တစ္သံသရာလံုးပင္ ဒုကၡေရာက္ေစႏိုင္။ဆိုးၾကိဳး ျဖစ္ေစႏိုင္ေသာေၾကာင္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
သက္ေသျပစရာ သာဓကေပါင္းမ်ားစြာပင္ ရွိပါသည္။ ဘုရားရွင္ကို စြပ္စြဲေသာ စိဥၥမာန၊ ဘုရားရွင္ကို ျပစ္မွားေသာ
သုပၸဗုဒၶ၊ သံဃာသင္းခြဲေသာ ေဒ၀ဒတ္ တို႔သည္ ထိုအျပစ္ေၾကာင့္ အရွင္လတ္လတ္ ေျမျမိဳျခင္း ခံၾကရ၏။ရွင္မဟာ
ကစၥည္းကိုစိတ္အၾကံမွ်ျဖင့္ျပစ္မွားမိ၍မိန္းမျဖစ္ခဲ့ရေသာ ေသာေရယ်သူေ႒းသား၊သီလရွိေသာခႏၱီ၀ါဒီရေသ့အား
ျပစ္မွားေသာကလာဗုမင္း၊ ကိသ၀စၦရေသ့အား ျပစ္မွားေသာ ဒ႑ကီမင္း စသည္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။ကလာဗုမင္းႏွင့္
ဒ႑ကီမင္းတို႔သည္ မိမိတို႔ တစ္ဦးတည္းသာ ပ်က္စီးခဲ့ၾကသည္ မဟုတ္။ ျပည္သူ ျပည္သားအားလံုးႏွင့္တိုင္းျပည္ပါ ပ်က္စီးဆံုးရႈံးခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ပါ၏။
အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္ႏွင့္ အရွင္လကၡဏတို႔ ဂိဇၥ်ဂုတ္ေတာင္မွ ဆင္းသက္လာၾကစဥ္ ေတြ႔ျမင္ရေသာ ျပိတၱာမ်ား၀တၳဳတြင္ မစင္စားေနရေသာ ျပတၱာ၊ က်ီးကန္းျပိတၱာ တို႔သည္ သံဃာေတာ္မ်ားအား ျပစ္မွားခဲ့ေသာေၾကာင့္ သင့္ေရာက္ေသာအျပစ္၊ အဆိပ္မ်ားပင္ ျဖစ္ေလသည္။ (စတုတၳပါရာဇိက၊ ၀ိနီတ၀တၳဳ၊ ၀ိ၊ ၁၊ ပါ၊ ၅၈။)
မည္သည့္အဆိပ္ပင္ျဖစ္ေစ သင့္ေရာက္လွ်င္ အႏၱရာယ္ရွိသည္ခ်ည္းပင္ ျဖစ္သည္။ အဆိပ္စစ္ထက္ အဆိပ္မဟုတ္ေသာ
အဆိပ္တို႔က ပိုမို၍ အႏၱရာယ္ေပးႏိုင္ေလသည္။ အဆိပ္စစ္က အဆိပ္မွန္းသိ၍ အလြယ္တကူ ေရွာင္ႏိုင္ၾက၏။ အဆိပ္
မဟုတ္ေသာ အဆိပ္ကအဆိပ္မွန္းမသိ၍ ျပဳမိ၊ေျပာမိ၊လုပ္မိတတ္ၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ပုိိမို၍အႏၱရာယ္ၾကီးျခင္း ျဖစ္ေလသည္။
သို႔ျဖစ္၍က်န္းမာလိုသူ၊ အသက္ရွည္လိုသူ၊ ေဘးအႏၱရာယ္ကင္းလို သူတိုင္းသည္ လူကို အႏၱရယ္ေပးတတ္သည့္
အဆိပ္ႏွင့္ အဆိပ္မဟုတ္ေသာ အဆိပ္တို႔မွ ကင္းေ၀းေအာင္ ေရွာင္ၾကဥ္ၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
မွွီခိုက်မ္းကိုး-
- တကၠသိုလ္ ေမာင္ကိုရင္၊၏"အဆိပ္မမည္ေသာ အဆိပ္မ်ား"ဓမၼေဆာင္းပါး ။
ႏွလံုး၊စိတ္၀မ္း-ၿငိမ္းခ်မ္းၾကပါေစ။
ေမတၱာျဖင့္
ေႏြည
Friday, August 30, 2013
အဆိပ္ မ်ား ႏွင့္ပတ္သက္၍"(ေလာကတြင္ရိွေသးေသာအဆိပ္)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment