Wednesday, April 24, 2013

ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္မွတ္ခဲ႔ရေသာ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးမ်ား ၏ ၾသ၀ါဒအဆံုးအမမ်ား

ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္မွတ္ခဲ႔ရေသာ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးမ်ား ၏ ၾသ၀ါဒအဆံုးအမမ်ား "

ယခုတစ္ေလာ ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္ျဖစ္ေနသည့္ဓမၼစာအုပ္အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ သာသနာ့ေရွ႕ေဆာင္၊သာသနာ့ဦးေသွ်ာင္
ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးမ်ား(ေပသလမေထရ္ႀကီး)မ်ား၏အေၾကာင္းအရာမ်ားျဖစ္ေနပါ၏။
(ေပသလ=သီလကိုခ်စ္ေသာပုဂၢိဳလ္)
"၀ိနည္း"က်င့္၀တ္ကိုရိုရိုေသေသက်င့္ႀကံအားထုတ္ေနေသာထိုရဟန္းေတာ္ႀကီးမ်ားသည္သိကၡာ(၂၂၇)သြယ္ေသာသိကၡာ
ပုဒ္တို႔ကိုသာမက"ကုေဋကိုးေထာင္ေက်ာ္"ဟုဆိုေသာ(အတိအက်ဆိုရပါလွ်င္-၉၁၈၀၅၀၃၆၀၀၀)သိကၡာပုဒ္တို႔ကိုပင္လိုလို
ခ်င္ခ်င္ ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ က်င့္သံုးေနၾကသည့္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားျဖစ္ေၾကာင္းသိခဲ႔ရပါသည္။

ေဖာ္ျပပါဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးမ်ားသည္ယခုေခတ္အခါႏွင့္လက္လွမ္းမမီေအာင္၊သက္ေသျပဖြယ္မရွိေတာ့ႏိုင္ေလာက္
ေအာင္ၾကာျမင့္ေသာကာလကအျဖစ္အပ်က္မ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ၊ပူပူေႏြးေႏြးလတ္လတ္ဆတ္ဆတ္သက္ေသျပစရာရွိေနေသး
ေသာအၾကာင္းအရာမ်ားလည္းျဖစ္ေနျပန္ပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔လက္လွမ္းမီရာ ေခတ္ကာလအတြင္းကေပၚထြန္းခဲ႔ေသာ မေထရ္ႀကီးတို႔၏ေနပံု၊ထိုင္ပံု စသည္အမူအရာတို႔ကို
ၾကည္ညိဳႏိုင္ၾကေစရန္ စုစည္းတင္ျပအပ္ပါသည္။

အေၾကာင္းအရာတစ္ခုတင္ျပၿပီးတိုင္းေအာက္ေျခ၌ဆိုင္ရာအညႊန္းစာအုပ္ႏွင့္စာမ်က္ႏွာကိုေဖာ္ျပထားပါသည္။ဤသို႔အညႊန္းစာအုပ္အမည္ ထည့္သြင္းလိုက္ရသည့္ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ "သဒၶါတရား"ထက္သန္သည့္သူတို႔အတြက္ အက်ယ္ ဖတ္ရႈႏိူင္ရန္ ရည္ရြယ္ျပဆိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အခ်ိဳ႕ေသာသူတို႔က မူ-"ဤအေၾကာင္းအရာမ်ိဳးျဖစ္ခဲ႕ဖူးသည္မွာ ဟုတ္မွ ဟုတ္ပါ့မလား"ဟူေသာယံုမွားသံသယရွိပါလွ်င္
ထို သံသယ ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္ေစျခင္းအက်ိဳးငွာဆိုင္ရာစာအုပ္ကိုဖတ္ရႈႏိုင္ရန္အတြက္ရည္ရြယ္၍အညႊန္းတပ္ေဖာ္ျပလိုက္ရပါ
သည္။


၁။ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ႏွင့္ ပြဲၾကည့္မႈ

"မင္းကြန္းတိပိဋကဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး"ထံသို႔ "ဒါယကာတစ္ဦး"ခ်ဥ္းကပ္လာၿပီး-
"တပည့္ေတာ္တို႔ကေတာ႔ ဆရာေတာ္ဘုရားကိုပဲ ၾကည္ညိဳေလးစားေနပါတယ္
ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီး က ကိုယ္ေတာ္ေတြေတာ႔ မၾကည္ညိဳႏိုင္ပါဘူးဘုရား"
ဟု ေလွ်ာက္ထားရာ"မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီး"က
"ဒကာႀကီး၊ဘာအေၾကာင္းေၾကာင့္လဲ" ဟုေမးေတာ္မူ၏။
ထို "ဒကာ"က-
"ၿမိဳ႕ျပကကိုယ္ေတာ္ေတြရုပ္ရွင္ပြဲ,အၿငိမ့္ပြဲ,ဇာတ္ပြဲ,မွအစေနရာတကာ သူတို႔ပါ,ပါေနလို႔ပါဘုရား"ဟူ၍ေလွ်ာက္ထားခဲ႔ေလ
သည္။
ထို အခါ "မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီး"က-

"ဒကာႀကီး၊ သစ္တို႔တြင္ ကၽြန္းသစ္,ရွားပင္ တို႔ဟာအဖိုးမတန္ဘူးလား၊ေအး-ဒီ ကၽြန္း တို႔၊ရွား တို႔ မယ္ အကာရယ္,အႏွစ္
ရယ္လို႔ ႏွစ္မ်ိဳးရွိၾကရာမွာ အႏွစ္ က ပို၍အဖိုးတန္ေပတာပ။
ဒီလို အႏွစ္ျပည့္၀လာဖို႔ရာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာေအာင္ေမြးယူရ
တယ္။အႏွစ္ မျပည့္ေသးတဲ႔ ကၽြန္းပင္တို႔ ,ရွားပင္တို႔၊ ပင္အႏုေတြကို အႏွစ္မရွိရပါ့မလားလို႔ မေမြးဘဲ ခုတ္လွဲသတ္ပစ္လိုက္
မယ္ ဆိုရင္ အႏွစ္ရွိတဲ႔ ကၽြန္းပင္၊ ရွားပင္ ရပါဦးေတာ့မလား။

ဒီလိုပဲ အခုေတာ႔ ၿမိဳ႕ကကိုယ္ေတာ္ေလးက အႏွစ္မျပည့္မီ ပြဲၾကည့္ၾကဦးမွာပဲ၊အႏွစ္ျပည့္လာတဲ႔အခါ ဒကာႀကီးမ်ားအေနနဲ႔
ေဘာပြဲ,ရုပ္ရွင္ပြဲ ၾကြ ပါဘုရား လို႔ ကား နဲ႔သြားပင့္ေတာင္ ဘယ္လိုမွ မလိုက္ေတာ႔ဘူး။

အခုေန ႏုႏုငယ္ငယ္ အႏွစ္ထည့္ေနခိုက္ အခ်ိန္ အႏွစ္မျပည့္ရပါ့မလား လို႔ မၾကည္ညိဳမေလးစားဘဲ ခုတ္လွဲထားလိုက္မယ္
ဆိုရင္ တန္ဖိုးရွိတဲ႔ သီလအႏွစ္တရား,သမာဓိအႏွစ္တရား,ပညာအႏွစ္တရားေတြ ျပည့္၀လာႏိုင္မွာမဟုတ္ေတာ႔ဘူး ဒကာ
ႀကီး"
ဟု မိန္႕ၾကားေတာ္မူပါသည္။

(အရွင္၀ဇီရပါဏိ(ေျမထဲ)၏ ရင့္ေစလိုပါသည္။တတိယသံုးႏွစ္ခရီးစာေစာင္။စာ-၂၁၃)

၂။ ေက်ာင္းေတာ္ရာ ေရႊက်င္ ဆရာေတာ္ႀကီး ႏွင့္ စကၡဳေျႏၵ

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္အနီး၊ဗဟန္းရပ္ရွိ"ရာဇဂုရုဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရ"ေက်ာင္းေတာ္ရာေရႊက်င္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးအရွင္ သာသန" သည္ေက်ာင္းတြင္း၊ေက်ာင္းျပင္မည္သည့္အခါမဆို စကၡဳေျႏၵကိုအၿမဲခ်၍ ေလးေတာင္မွ်သာၾကည့္ေတာ္မူ
ေလ့ရွိသည္။
တစ္ခါေသာ္အထက္အညာမွမေထရ္တစ္ပါးသည္ "ေက်ာင္းေတာ္ရာဆရာေတာ္"ကိုဖူးၿပီး မိမိအရပ္သို႔ျပန္ၾကြရာ မင္းကြန္း၌
သီတင္သံုးေတာ္မူေနေသာ"ပထမေရႊက်င္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး"ထံေတာ္သို႔အဖူးေမွ်ာ္၀င္ေရာက္ေသာအခါ-

"ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ေက်ာင္းေတာ္ရာဆရာေတာ္ "စကၡဳေျႏၵ"အၿမဲခ်၍ဟန္လုပ္ေနပါသည္ဘုရား"ဟုေလွ်ာက္ထားခဲ႔ေလ၏။
"ေရႊက်င္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး"က မိမိ၏တပည့္(ေက်ာင္းေတာ္ရာဆရာေတာ္)၏ပကတိသဘာ၀အက်င့္သီလ ကိုသိရွိၿပီး
ျဖစ္ေတာ္မူေသာေၾကာင့္-

"ဦးပဥၥင္းလဲ သူ႕လိုပဲ ဟန္လုပ္ၿပီးေနၾကည့္စမ္းပါေလ"
ဟု"ဣေျႏၵႏွင့္ေနရန္"မိန္႔ဆိုေတာ္မူခဲ႔ပါသည္။

(ေရႊဟသၤာဆရာေတာ္၏ ေရႊက်င္နိကာယသာသနာ၀င္။စာ-၄၉၈)
၃။ စံကင္းဆရာေတာ္ႀကီး ႏွင့္ ကြပ္ပ်စ္
"န၀မေရႊက်င္သာသနာပိုင္ စံကင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး"သည္အေနအထိုင္၊ထည္၀ါမႈေမာက္ၾကြားမႈတို႔ကိုေရွာင္ၾကဥ္၍
ရိုးရိုးကုပ္ကုပ္ေနထိုင္က်င့္သံုးေတာ္မူေလ့ရွိပါသည္။

"စံကင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး"သက္ေတာ္ ရာျပည့္စဥ္က စစ္ကုိင္းတိုင္း၊လင္းယဥ္ရြာ၊ရွမ္းကုန္းမွတပည့္မ်ာညးလွဴဒါန္းထား
ေသာ "ခုတင္ႀကီး"ေပၚ၌သီတင္းသံုးရသည္ကို ရွက္ႏိုးေတာ္မူဟန္ရွိေတာ္မူေလ၏။

တစ္ေန႔ေသာအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးသည္အနည္းငယ္နာမက်န္းျဖစ္သျဖင့္ ၀ိုင္း၀န္းျပဳစုေနၾကရသည္။"ေလ်ာင္းေသာဣရိယာ
ပုဒ္"ႏွင့္သာအေနမ်ားေသာေၾကာင့္ မအိမသာျဖစ္ေန၏။ထို႔ေၾကာင့္တပည့္မ်ားကခပ္လွဲလွဲထိုင္ႏိုင္ရန္"ကုလားထုိင္ႀကီး"တစ္
လံုးကိုရွာလာၾကၿပီး ဆရာေတာ္ႀကီးကို ကုလားထိုင္ႀကီး""ေပၚပင့္တင္ၾက၏။ထိုအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးက"ဘယ္လိုကုလား
ထိုင္လဲ"ဟုစစ္ေမးၿပီး စမ္းသပ္ၾကည့္ၿပီးကာ-

"ေနပါေစ၊မထိုင္ခ်င္ပါဘူး။
ရဟန္းလုပ္ေနၿပီး ထည္ထည္၀ါ၀ါ ေနတာမေကာင္းပါဘူး။ေဆာင့္ၾကြားၾကြားႏိုင္လွတယ္။ဒီခုတင္ေပၚေနရတာေတာင္
သူတို႔ေစတနာငဲ႔လို႔ ေနရတာ။ သူေတာ္ေကာင္းေတြျမင္ရင္ ရွက္စရာႀကီး။
အရင္ ေန ေနက်ျဖစ္တဲ႔ ၀ါးကြပ္ပ်စ္ကေလးနဲ႔ ေနရတာာက ေကာင္းတယ္"

(ဦးမာနိတသိရီ ႏွင့္ ဦးနႏၵမာလာဘိ၀ံသတို႔၏ စံကင္းဆရာေတာ္။စာ-၄၆၁)
၄။ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလ ႏွင့္ ကုလားတက္
"ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလ" သည္ "သထံုၿမိဳ႕"အပိုင္"က်ိဳက္ေကာ္ကင္ပြန္းၿခံဳ တံတားဦးေျမာက္ေက်ာင္း"၌ေခတၱသီတင္းသံုး
ေနစဥ္အခါကျဖစ္သည္။
တစ္ေန႔ေသာ္ "သထံုစာသင္တိုက္မွ ဘုန္းႀကီး ဦးဓမၼိႆရ" ႏွင့္ဆရာေတာ္တစ္ပါးတို႔က ေက်ာင္းကိုလာ၏။
အေၾကာင္းကိစၥကိုေမးရာ-

"ကုလားတက္တစ္ခု အလိုရွိ၍လာၾကေၾကာင္း"ဘုန္းေတာ္ႀကီးအားေလွ်ာက္ထား၏။
ထိုအခါ "ဘုန္းေတာ္ႀကီးဦးသီလ"က-
"ဘုန္းႀကီးတို႔ မနက္၊မနက္ တြန္ေနတဲ႔ၾကက္ေတြကို ဘယ္သူက ကုလားတက္ေခါက္ေပးသလဲ"ဟုမိန္႔ေတာ္မူလိုက္ေသာ
အခါ ထို ဆရာေတာ္မ်ားမွာေခါင္းမေထာင္၀ံ့ဘဲ ထိတ္လန္႔ၾကေတာ႔၏။"ငါတို႔မွာ ရဟန္းျဖစ္လ်က္ ၾကက္ေလာက္မွႏိုးၾကား
ျခင္း မရွိေလတကား"
ဟု သံေ၀ဂဉာဏ္လည္းျဖစ္ေပၚၾကကုန္၏။

(ဆရာေတာ္ အရွင္အရိယ ၏ ဘုန္းေတာ္ႀကီးဦသီလ ေထရုပတၱိ။စာ-၈၈)
၅။ သီးလံုးဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ႏွင့္ ခႏၱီ
"၀ိပႆနာအစ၊သီးလံုးက"ဟုဆိုရမေလာက္ေအာင္ ယေန႔ေခတ္ျမန္မာႏိုင္ငံ၏မဂ္ေရာက္၊ဖိုလ္ေရာက္၀ိပႆနာဘာ၀နာ
အလုပ္ကိုျပန္လည္အသက္ဆက္ေပးခဲ႔ေသာအရွင္ျမတ္ႀကီးသည္ကား "ေရႊဘိုခရိုင္၊ဆိတ္ခြန္ရြာအနီး"သီးလံုးေတာရ"၌
သီတင္းသံုးေတာ္မူခဲ႔ေသာ"သီးလံုးဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး အရွင္စႏိၵမာ"(၁၁၄၈-၁၂၂၂)ျဖစ္၏။

ဆရာေတာ္ႀကီး၏ေဒါသမာန္မာန နည္းပါး၍"ခႏၱီတရား"ျပည့္၀မႈဂုဏ္တို႔မွာသက္ေတာ္၀ါေတာ္ႀကီးရင့္၍သာမဟုတ္ဘဲ ငယ္
စဥ္ "ကိုရင္"ဘ၀ကပင္ ထင္ရွားခဲ႔ပါသည္။

တစ္ေန႔"ကိုရင္"၏သည္းခံမႈကိုစမ္းသပ္လိုေသာအျခားကိုရင္တစ္ပါးက "ဆြမ္းလံုးႏွင့္တကြသပိတ္ေဆးေရ"တို႔ကိုဆြမ္းဘုန္း
ေပးေနေသာ"ကိုရင္စႏၵိမာ"အေပၚေလာင္းခ်လိုက္၏။

"ကိုရင္စႏိၵမာ"သည္ စိတ္ဆိုးသည့္မူဟန္မျပဘဲ သင့္ေလ်ာ္ေသာေနရာသို႔ ထ သြားၿပီး ဆြမ္းလံုးကိုခါခ်။သကၤန္းကိုျပင္ရင္း
လက္ကေတာ႔ထိုးၿပီး ေရေလာင္းခ်ေသာ ကိုရင္ေရွ႕တြင္ေဆာင့္ေၾကာင့္ထိုင္ လက္အုပ္ခ်ီၿပီး-
" မိမိ၌ အျပစ္မ်ားရွိပါကခြင့္လႊတ္ပါရန္" ေတာင္းပန္ခဲ႔ေလသည္။

(အရွင္ကုမာရ(ေျမာင္းျမ)၏နိဒါန္း။မဟာ၀ိသုဒၶါရာဓိကေထရုပတၱိဒီပနီ။ဒုအႀကိမ္ရိုက္။စာ-န။)
၆။ အဘိဓဇ မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္ႀကီး ႏွင့္ ပရိတ္ႀကီး
မႏၱေလးၿမိဳ႕၊ဆ႒သဂႋတိမဟာနာယက၊အဘိဓဇ "မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ဦးသူရိယာဘိ၀ံသ"သိကၡာ(၁)၀ါအရ၊
"ပထမေက်ာ္"ေအာင္ၿပီးကာစ(၁၂၆၁-ခုႏွစ္)ခန္႔ကျဖစ္သည္။

ဆရာေတာ္ႀကီးမွာ "ပထမေက်ာ္ဦးပဥၥင္းကေလး"ျဖစ္၍မႏၱေလးၿမိဳ႕ေပၚမွ ဒကာ၊ဒကာမမ်ားက မၾကာ၊မၾကာ ဆြမ္းပင့္၍ကပ္
ၾကသည္။ထိုအခ်ိန္၌မႏၱေလးၿမိဳ႕ေပၚ၌ပရိယတ္ကိုအလြန္လိုလားေသာဒကာႀကီးတစ္ဦးအိမ္ကဆြမ္းပင့္ေလသည္။ဆြမ္းကပ္
ၿပီးေနာက္ ထို ဒကာႀကီးမွာ ေန႔စဥ္ပရိတ္ႀကီး(၁၁)သုတ္ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ေနေသာဒကာႀကီးျဖစ္သျဖင့္ "ပရိတ္ႀကီး(၁၁)သုတ္
ရြတ္ဖတ္ခ်ီးျမွင့္ေတာ္မူပါဘုရား"
ဟုေလွ်ာက္ထားသည္။

ဆရာေတာ္သည္ငယ္စဥ္မွစ၍"ပရိတ္ႀကီး(၁၁)သုတ္"ကိုက်က္ခဲ႔၊ရြတ္ခဲ႔ဖူး၍ ညက္ညက္ေက်ခဲ႔ေသာ္လည္းမရြတ္တာၾကာ၍
အခ်ိဳ႕မွာ ခပ္ေမ႔ေမ႔ျဖစ္ေနသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ရေယာင္ကား လုပ္၍ရြတ္မေနဘဲ အရိုးခံအတိုင္းပင္-"ဒကာႀကီး၊ ပရိတ္ႀကီး(၁၁)သုတ္ ေမ႔ကုန္ၿပီဗ်"ဟု ၀န္ခံလိုက္၏။
ထိုအခါ ထိုဒကာႀကီးက"ဦးပဥၥင္း က ပထမေက်ာ္ေအာင္ဆိုၿပီး ပရိတ္ႀကီး(၁၁)သုတ္မွ မရဘဲကိုး"ဟုထပ္ဆင့္ကြန္႔လိုက္ပါ
ေသးသည္။
ဤအေၾကာင္းႏွင့္စပ္၍ ဆရာေတာ္ႀကီးက တပည့္တို႔ကိုဆံုးမရာ၌-

"ငါတို႔ အဲဒီတုန္းက ရွက္လိုက္တာကြာ၊ ေနာက္ အဲဒီ ဒကာႀကီး နဲ႔အေတြ႕ကို မခံရဲေတာ႔ဘူး။
ေအး-မင္းတို႔လဲ ဘာမဟုတ္တဲ႔ကိစၥေလးနဲ႔ အရွက္မကြဲေစနဲ႔။
ဆင္ေျပာင္ႀကီး ျဖစ္ၿပီး ပုရြက္ဆိတ္ကိုက္ခံရတာနဲ႔ နာသလိုျဖစ္ေနၾကမယ္ "
ဟု ၾသ၀ါဒစကားရပ္ကိုထည့္၍မိန္႔ၾကားေတာ္မူပါ
သည္။

(အရွင္ရာဇဓမၼာဘိ၀ံသ၏ ဘဒၵ ႏၱ သူရိယာဘိ၀ံသ ေထရုပတၱိကထာ။စာ-၁၈၄)

၇။ ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္ ႏွင့္ ေလာက၀တ္
"ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္" သည္"အမရပူရၿမိဳ႕"၌သီတင္းသံုးေနစဥ္ တစ္ေန႕ေသာ္"ဘႀကီးေတာ္မင္း"သည္"ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္"ကို
ဖူးျမင္လို၍ ေက်ာင္းေတာ္သို႔ထြက္လာ၏။

"ဘႀကီးေတာ္မင္း"ေက်ာင္းသို႔ေရာက္ကာနီးတြင္ "ေရွ႕ေတာ္ေျပး"က ဆရာေတာ္ ရွိရာသို႔ ေရွးဦးစြာလာႏွင့္၍-
"ဆရာေတာ္ဘုရား၊မင္းတရားႀကီး က ဆရာေတာ္အားဖူးျမင္လိုေသာေၾကာင့္ ထြက္ေတာ္မူလာေၾကာင္း"ေလွ်ာက္ထား၏။

"ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္" သည္ ေက်ာင္းႀကီးေပၚ၌မဟုတ္ဘဲ ေက်ာင္း၀င္းအတြင္း"တံျမက္လွည္း"ေနဆဲျဖစ္ရာ-
"နင္တို႔ ရွင္ဘုရင္လာသည္ကို ငါ က အာဂႏၱဳက ၀တ္ ျပဳရဦးမွာလား"ဟုေလာကီ ကိုမၾကည့္ သမာဓိကိုသာအေလးျပဳကာ
မိန္႔ဆိုေတာ္မူခဲ႔ေလသည္။

(ဦးသုဒႆန ၏ ေညာင္ကန္သာသနာ၀င္။စာ-၁၆၆)


၈။ ခင္မြန္ေတာရ ဆရာေတာ္ႀကီး ႏွင့္ ငါးေၾကာ္

"စစ္ကိုင္းခရိုင္၊ေခ်ာင္းဦးအပိုင္း၊ခင္မြန္ရြာအေရွ႕ေျမာက္"တြင္ "ခင္မြန္ေတာရဆရာေတာ္ႀကီး"(၁၁၉၀-၁၂၇၆)သီတင္းသံုးရာ
"မဟာေဗာဓိေတာရ"သို႔ သံဃာေတာ္မ်ားဘုန္းေပးရန္ ေက်ာင္းဒကာ က "ငါးေၾကာ္မ်ား"ေတာင္းႀကီးႏွင့္တစ္လံုးလွဴထားခဲ႔
၏။

ေနာက္တစ္ေန႔နံနက္ ဆြမ္းကပ္ေသာအခါ "ငါးေၾကာ္မ်ား"တြင္ကိုယ္မပါဘဲ ေခါင္းခ်ည္းသာရွိေနသျဖင့္ သံဃာမ်ားကဆြမ္း
ေ၀ယ်ာ၀စၥျပဳေသာ"ကပၸိယႀကီး"အေပၚ မေက်နပ္ျဖစ္ေနၾကသည္။

ဤအေၾကာင္းစံုကို ဆရာေတာ္ႀကီး ၾကားသိေတာ္ မူေသာအခါ "ကပၸိယႀကီး"ကိုအျပစ္ေျပာလွ်င္ "ကပၸိယ"နစ္နာမည္ကို
ေထာက္ညွာၿပီး သံဃာေတာ္တို႔အားေခၚ၍-

"ဦးပဥၥင္းတို႔၊ ဦပဥၥင္းတို႔ သိမ္ထဲ၀င္ၿပီး သိကၡာတင္ၾကစဥ္ ပထမအခါက
(သံသရာမွ ထြက္ေျမာက္ျခင္းငွာ ရဟန္းအျဖစ္သို႔ ျပဳေပးေတာ္မူပါဘုရား) လို႔သာ ဆိုခဲ႔ၾကတယ္။
(ငါးေၾကာ္တစ္ေကာင္လံုး စားရပါေစျခင္းအက်ိဳးငွာ ရဟန္းျပဳေပးေတာ္မူပါဘုရား) လို႔မ်ား ဆိုခဲ႔ၾကေသးသလား"
စသည္ျဖင့္
သံေ၀ဂေဆာင္ သတိရေအာင္ မိန္႔ေတာ္မူခဲ႔ေလသည္။

(ရွင္ဗုဒၶေဃာသ ဦးဘသန္း ၏ မဟာဂႏၶာရာဓိက ေထရုပတၱိ အက်ဥ္း။စာ-၃၄)

၉။ ဒီပဲယင္း ဆရာေတာ္ႀကီး ႏွင့္ လယ္ ဥပမာ
"ေရႊက်င္ နိကာယ တတိယ သာသနာပိုင္ ဒီပဲယင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး" သည္"မႏၱေလးၿမိဳ႕၊မဟာ၀ိသုဒၶါရံုတိုက္သစ္"၌
သီတင္းသံုးေနစဥ္ စစ္ကိုင္းတိုင္း၊လင္းယဥ္ရြာမွ ဒကာမေလးမ်ားက"မုန္႕ဆီေၾကာ္"လာ ကပ္၏။
"ဆရာေတာ္ႀကီး" က-
"ဒီ မုန္႕ေတြ ဘယ္သူ စားဖို႔ လွဴတာလဲ" ဟု ဒကာမေလးမ်ားကို ေမးလွ်င္-
"ဆရာေတာ္ႀကီး ဘုဥ္းေပးဖို႔ပါ ဘုရား" ဟုေလွ်ာက္ၾက၏။
"ဆရာေတာ္ႀကီး" က-
"ဟဲ႔-ျပင္ေျပာၾကစမ္း။ ဘယ္သူစားဖို႔ လွဴတာလဲ"ဟု ထပ္၍ေမးေတာ္မူျပန္ရာ "ဆရာေတာ္ႀကီးဘုဥ္းေပးဖို႔ပါဘုရား"ဟူ၍
ပင္ ေလွ်ာက္ထားၾကေလသည္။
ထိုအခါ "ဆရာေတာ္ႀကီး" က-
"နင္တို႔ လယ္လုပ္တာျမင္ဖူးၾကလား"
"ျမင္ဖူးၾကပါတယ္ ဘုရား"
"လယ္ ထဲ စပါးေတြႀကဲတာ လယ္ စားဖို႔လား၊ ႀကဲသူ စားဖို႔လား"
"ႀကဲ သူ စားဖို႔ပါ ဘုရား"

ဤတြင္ ဆရာေတာ္ႀကီး က-
"ကဲ-ဒီလိုဆို ဒီမုန္႔ေတြ ဘယ္သူစားဖို႔လွဴၾကတာလဲ"ဟုေမးျပန္ရာ-
"တပည့္ေတာ္တို႔ စားဖို႔ပါဘုရား" ဟု ေျဖၾကမွ-
"ေအး-ဟုတ္တယ္"ဟု မိန္႔ဆိုေတာ္မူပါသည္။

(ဥဳးမာနိတသိရီ၏ စံကင္းဆရာေတာ္ႀကီး၏ ေျမတန္ဖိုး ၾသ၀ါဒ။စံကင္းရာျပည့္ေမာ္ကြန္း။စာ-၁၂၀)
ခ်မ္းသာပါေစ၊ေအးၿငိမ္းပါေစ၊
သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ..လြတ္ေျမာက္ၾကပါေစ။
ဘ၀တုသဗၺမဂၤလံ
သင့္
ကလ်ာဏ မိတၱ
(ည.ည.တ)
nyinyitindrums@gmail.com
(09-44510875

0 comments:

Post a Comment